DE BIJENKORF REPARATIEVOORWAARDEN

Deze reparatievoorwaarden van Magazijn “De Bijenkorf” B.V. (“Voorwaarden”) zijn in werking getreden op 5 september 2022.

Artikel 1 — ALGEMEEN

  1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de klant en de Bijenkorf inzake de reparaties die de klant via https://debijenkorf.thewatchlab.nl (hierna: “The Watch Lab”) aanmeldt.
  2. Door de aanmelding van de reparatie via The Watch Lab gaat de klant akkoord met de Voorwaarden.
  3. Van de Voorwaarden kan uitsluitend schriftelijk worden afgeweken.

Artikel 2 — AANMELDING REPARATIE

  1. De klant kan horloges en sieraden die aangeschaft zijn in een van de Bijenkorf filialen of via de Bijenkorf webshop ter reparatie aanmelden via The Watch Lab. De reparatie wordt op die manier aangemeld bij het Horloge & Sieraden Center Nederland (“HSC”), die de after sales services verzorgt voor de Bijenkorf, waaronder het uitvoeren van reparaties.
  2. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid van de door hem opgegeven adresgegevens.
  3. Bepaalde merken zijn uitgezonderd van The Watch Lab. Zie de lijst in deze link, onder het tabje “Mijn artikel vertoont gebreken. Wat kan ik doen?”.

Artikel 3 — VERZENDING PRODUCT

  1. Na bevestiging van de registratie van de reparatie ontvangt de klant een PostNL antwoordnummer. De klant kan op die manier het product kosteloos naar HSC versturen. De klant zorgt ervoor dat het product behoorlijk en stevig wordt ingepakt.
  2. Het risico en de bewijstlast voor de verzending van het te repareren product ligt bij de klant. De klant is niet verplicht gebruik te maken van het antwoordnummer en kan tegen betaling gebruik maken van een verzekerde verzendmethode van een door de klant gekozen vervoerder.
  3. In afwijking van lid 1 heeft de klant tevens de mogelijkheid om het te repareren product af te geven in een van de filialen van de Bijenkorf. De Bijenkorf zorgt in dat geval voor verzending naar HSC.

Artikel 4 — GARANTIE

  1. Indien de reparatie onder de wettelijke garantie en/of de garantiebepalingen van het merk valt dan zal het horloge onder de garantie worden gerepareerd.
  2. Indien de reparatie niet onder de garantiebepalingen van lid 1 valt, worden de kosten van de reparatie door HSC aan de klant in rekening gebracht.
  3. Na reparatie wordt 1 jaar garantie gegeven op de uitgevoerde reparatie. Op de servicebeurt van een mechanisch uurwerk wordt 2 jaar garantie gegeven.
  4. Wanneer er binnen 1 jaar (of binnen 2 jaar in geval van een servicebeurt van een mechanisch uurwerk) na uitgifte van het gerepareerde product de klachten genoemd in het reparatieformulier terugkeren, dan zal de reparatie kosteloos worden uitgevoerd indien er sprake is van hetzelfde euvel.
  5. Uit privacyoverwegingen worden persoonsgegevens gekoppeld aan reparaties maximaal 24 maanden bewaard. Na afloop van deze termijn kunnen eerdere reparatiewerkzaamheden alleen opgezocht worden aan de hand van het aan de klant verstrekte reparatienummer en/of het serienummer van het product. De klant is zelf verantwoordelijk voor het bewaren van het reparatienummer.

Artikel 5 — PRIJSOPGAVE

  1. Na ontvangst van het te repareren product verstrekt HSC aan de klant een prijsopgave (inclusief BTW). De klant heeft 21 dagen om de prijsopgave schriftelijk te accorderen. De reparatie wordt niet verricht voordat de klant toestemming heeft gegeven voor de reparatie.
  2. In het geval de klant binnen 21 dagen na ontvangst van de prijsopgave akkoord gaat met de prijsopgave, ontstaat er een betalingsverplichting conform de prijsopgave en zal de reparatie worden uitgevoerd.
  3. In het geval de klant niet (tijdig) akkoord gaat met de prijsopgave, wordt het product ongerepareerd retour gestuurd naar de klant of een filiaal van de Bijenkorf. De klant kan er ook voor kiezen om het product bij HSC te laten.
  4. In het geval van lid 3, verstuurt HSC een factuur voor de onderzoekskosten ter hoogte van € 19,95 naar de klant. Deze onderzoekskosten dienen betaald te worden na afwijzing van de onderzoekskosten of, in het geval het product in de winkel wordt opgehaald, ten tijde van het ophaalmoment in de winkel.
  5. Voor reparaties onder de € 45,00 kan HSC ervoor kiezen om na ontvangst van het product de reparatie uit te voeren zonder eerst een prijsopgave met de klant te delen. In een dergelijk geval geldt het bovenstaande uit de leden 1 tot en met 4 niet. De reparatie wordt in dat geval naar de klant geretourneerd nadat de reparatiekosten zijn voldaan. In het geval het product in een winkel van de Bijenkorf opgehaald wordt kunnen de reparatiekosten ter plaatse voldaan worden ten tijde van het ophaalmoment en in het geval van thuislevering dient de betaling vooraf te worden gedaan in overeenstemming met de toegestuurde betaalinstructies, waarna het gerepareerde product naar de klant wordt geretourneerd.

Artikel 6 — BETALING

  1. De klant betaalt de reparatie via de toegestuurde betaalinstructies aan HSC.
  2. HSC bewaart het product totdat de klant heeft betaald. Blijft de klant nadat HSC drie keer om betaling heeft gevraagd nog steeds in gebreke, dan stuurt HSC het product ongerepareerd retour naar de klant of een van de Bijenkorf filialen.

Artikel 7 — REPARATIE

  1. Bij de reparatie wordt uitgegaan van de klachten die in het online reparatieformulier zijn omschreven.
  2. De klacht(en) zoals deze op het reparatieformulier omschreven staat, wordt in het reparatie atelier van HSC nader onderzocht.
  3. Betreft de klacht op het reparatieformulier anders dan de horlogeband en de sluiting dan zal het horloge worden opengemaakt om de klacht te onderzoeken.
  4. De Bijenkorf is niet aansprakelijk voor het niet-naleven van onderhoudsadviezen en voor gebreken door onjuist gebruik.
  5. De klant kan de status van het reparatieproces inzien via The Watch Lab.
  6. Het is mogelijk dat HSC het te repareren product doorstuurt naar de leverancier van het desbetreffende merk. Waar mogelijk wordt de klant hierover geïnformeerd.

Artikel 8 — REPARATIE VOLTOOID

  1. Indien de reparatie is voltooid, wordt de klant per e-mail daarvan op de hoogte gesteld en wordt het product verzonden naar de klant of een van de Bijenkorf filialen.
  2. Indien de klant gedurende een periode van zes (6) maanden heeft nagelaten het product op te halen of anderszins in ontvangst te nemen, heeft de Bijenkorf het recht dit product te vernietigen.

Artikel 9 — KLACHTEN

  1. Indien de klant een klacht heeft over de reparatie, kan deze per mail aan debijenkorf@thewatchlab.nl worden gestuurd. Indien op deze wijze geen oplossing kan worden bereikt, kan de klant gebruik maken van de reguliere klachtenprocedure van de Bijenkorf (zie de beschrijving onder “Klachtenprocedure”).

Artikel 10 — Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de Bijenkorf en de klant waarop de Voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. De bevoegde rechter te Amsterdam is bij uitsluiting bevoegd kennis nemen van alle geschillen tussen de Bijenkorf en de klant die voortvloeien uit deze Voorwaarden.

Per 5 september 2022, Magazijn “De Bijenkorf” B.V. Versie 1.0